Blog: Toegepaste hermeneutiek

“Léon, wil jij een blog schrijven?” “Ja, natuurlijk geen probleem, ga ik doen!” Een week vol leuke en enerverende events gaat voorbij voordat ik een reminder krijg; “Léon, ben je al begonnen aan je blog? Oh ja, dat had ik beloofd. Sorry, helemaal vergeten vanwege de drukte, ga ik doen!”  En daar zit ik dan op een druilerige herfstdag aan het raam van één uit duizenden Amsterdamse eetcafé’s, alle hippe koffietentjes waren overvol, een blog te schrijven met naast me een halflauwe cappuccino en een goed belegd broodje avocado-kip.

Graag geef ik jullie een kijkje in de veelzijdigheid van mijn functie als party manager in Level Eleven. Tijdens events ben ik vooral bezig om te zorgen dat operationeel alles goed verloopt, precies zoals we hadden afgesproken met de opdrachtgever én dan altijd net een stapje meer, beter, anders….
Ik houd van de dynamiek van een event, de gezonde spanning die ontstaat vlak voordat de gasten binnenkomen en de stralende gezichten als ze Level Eleven weer verlaten na een geslaagd event. Minstens net zo leuk is het gedeelte achter de schermen, waarbij ik continu op zoek ben naar nieuwe concepten en producten om de events in Level Eleven nóg specialer te maken. Denk hierbij aan een samenwerking met een lokale bierbrouwerij aan de overkant van het IJ voor een giveaway en toevoegingen van bijzondere Amsterdamse speciaal bieren aan ons assortiment.

Tijdens mijn management traineeship bij Regardz noemde Luc van Bussel, de CEO en eigenaar van Regardz, dit proces van zoeken naar nieuwe producten en concepten pionieren. Wat kort gezegd een andere manier is om naar de wereld om je heen te kijken, waarbij je constant op zoek bent naar innovatie. Tijdens mijn studie geschiedenis werd ons ingeprent dat we bij bronnenonderzoek altijd rekening moeten houden met de hermeneutiek; een woord of beeld heeft geen vaste betekenis, maar is afhankelijk van context waarin je deze plaats. Om iets te begrijpen, moet je het beleven! Dit pas ik ook toe op de productkeuze en conceptontwikkeling in Level Eleven. Er zijn heel veel lekkere, spannende en bijzondere producten, maar niet alles past binnen de ‘context’ van Level Eleven en haar events. En soms moet je de context zelf veranderen, door een andere manier van presenteren toe te passen die het product opeens wel passend maakt voor je locatie.

Vaak zijn hierbij de gesprekken met de leveranciers van doorslaggevend belang. Ik ga deze gesprekken niet alleen aan om een product van ze af te nemen en over een prijs te onderhandelen. Ik wil een relatie opbouwen en zorgen dat we elkaars visie en verhaal begrijpen. Ik wil dat ze de hermeneutiek van Level Eleven doorgronden. Dat ze de context waarin hun product gepresenteerd en genuttigd wordt volledig begrijpen, zodat we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat we de beleving van Level Eleven optimaliseren. Zo komt én hun product beter tot zijn recht én past het beter binnen Level Eleven. Met natuurlijk het uiteindelijke doel dat onze gasten een totaalbeleving ervaren én met een nog grotere glimlach na een event naar buiten lopen.

In mijn volgende blog laat ik jullie graag beleven hoe dit er in de praktijk aan toe gaat.