8 manieren om van bezoekers klanten te maken

Vandaag heb ik voor het eerst in mijn leven een Webinar bijgewoond! Het was onwijs gaaf en leerzaam. De Webinar heet: 8 idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken, welke gegeven werd door: Aartjan van Erkel van www.schrijvenvoorinternet.nl.De Webinar duurde twee uur en er was tevens een stukje interactie met het publiek, zodat het niet saai werd. Twee uur is best een lange tijd maar doordat Aartjan het zo interactief maakte was het zeker een succes. Aartjan stelde vragen die alle deelnemers konden beantwoorden via de chat. De antwoorden werden vervolgens opgenomen en meegenomen in een filmpje, waarbij wij eventuele vragen konden stellen via de chat.

Aartjan van Erkel heeft onderzoek gedaan via Booking.com. Daar heeft hij 100 verschillende testen gedaan om te onderzoeken hoe je precies een website zo maakt dat de bezoekers van deze website jouw klanten worden. Dit is nodig omdat maar liefst 97% van de bezoekers op jouw website klikken weg. Dat is dus een kleine 3% die wel klant wordt. ‘Dat kan beter‘, dacht Aartjan van Erkel, hij bedacht deze 8 tips en Level Eleven deelt deze graag met jou! Zoals hierboven al even kort toegelicht. Goed om te weten dat 97% van de bezoekers weg klikt en waarmee je maar 3% overhoudt. 15% van de bezoekers is oprecht geïnteresseerd. Hoe zonde dat we deze 15% gewoon laten gaan? Het is dan ook niet gek als dit bij jouw website ook het geval is. 95% van de bedrijven haalt weinig tot geen rendement uit het hebben van een website, 4% zegt veel omzet te behalen vanuit de website en 1% is door de website zeer vermogend. Dat is weinig, maar daar is dus iets aan de doen! Wil je weten hoe?

Lees dan snel de 8 tips en haal meer uit je website.

1.    Zorg voor Story telling

Mensen willen verhalen horen, deze (persoonlijke) verhalen raken mensen. Zorg voor een pakkend verhaal over hoe jouw bedrijf is ontstaan en zorg ook voor pakkende teksten of columns geschreven door jouw medewerkers of gasten. Verhalen die emoties oproepen triggert ‘het onbewust zijn’ in de hersenen waardoor mensen eerder voor jou kiezen. Informatie is uiteraard nodig maar zorg dat storytelling jouw website wel overheerst. Klanten zoeken emotie en erkenning. Informatie zien zij dan ook als een bezwaar.

Een goed voorbeeld hiervan is: Louis XIIL maakt en verkoopt zelf cognac. Dit bedrijf ontwikkelde een goede reclamestunt dat een interessant verhaal vertelde. Het bedrijf maakte een film die 100 jaar in een kluis ging samen met een fles cognac. Dit verhaal brachten zij via de website en social media naar buiten. Dit bijzondere unieke verhaal roept nieuwsgierigheid en emotie op. Het bedrijf maakte ook nog eens een omzet van 489,000.

2.    Maak van het inschrijfformulier een moment suprême!

Het inschrijfformulier invullen op jouw website moet een moment suprême zijn, is dit niet het geval dan kan dit het punt zijn waarop mensen afhaken. Denk er bijvoorbeeld aan om op elke pagina een motiverende tekst te zetten. Een voorbeeld van een Nederlandse auto verzekeraar: Die heeft op een pagina de tekst uw auto ‘Total loss? Dan krijgt u genoeg geld voor een gelijkwaardige auto!’ gezet. Dit is een tekst die mensen motiveert om het formulier verder in te vullen, waardoor twijfels worden weggenomen en resulteert in meer inschrijvingen.

3.    Oogst e-mail adressen

Door e-mail adressen te verzamelen kun je ook meer klanten krijgen. Plaats een leuk weggevertje op je site zodat iedereen naar je site gaat en hun e-mail adres invult en laat regelmatig iets horen via de mail. Mensen vinden het leuk om dingen gratis te krijgen via e-mail acties. Tevens word je hierdoor minder afhankelijk van Google. Mensen komen direct op jouw website en gaan direct opzoek naar wat zij nodig hebben.

Denk bijvoorbeeld aan de haakshop zij hadden een onwijs groot mailingssysteem doordat zij elke maand haakwerken uitgaven. Binnen een paar weken hadden zij een omzet van maar liefst 40.000 en dit door iets weg te geven en een e-mail bestand op te bouwen. Hoe simpel is dat?

4.    Emotioneer je klanten

Zoals al eerder beschreven is, is het belangrijk dat je mensen emotioneel raakt. Dit kun je doen met een emotioneel verhaal of een opmerkelijke reclamecampagne. 5% van de keuzes wordt gemaakt door het bewustzijn van de hersenen en 95% door het ‘onbewust zijn’ van de hersenen. Hier moet dan ook goed op worden ingespeeld.

5. Neem twijfels weg

Bezoekers hebben twijfels, bezwaren en vooroordelen. Aan jou de kunst om deze weg te nemen. Bespreek de twijfels en stel je bezoekers gerust door een aantal punten op te schrijven die het bedrijf te bieden heeft waardoor je de vooroordelen en bezwaren in één keer wegnemen.

6.    Zorg dat je website een no-brainer is

De website moet overzichtelijk en makkelijk in gebruik zijn. Bezoekers zitten er niet op te wachten om alle tekst door te lezen als ze op zoek zijn naar één bepaald onderwerp. Zij willen het onderwerp direct kunnen vinden. Denk bijvoorbeeld aan een zoekknop toevoegen waardoor zij razendsnel een trefwoord in kunnen vullen en direct op de juiste pagina terechtkomen. 80% van de websites die online staan zijn nog onduidelijk. Wat jij duidelijk vind, is misschien niet duidelijk voor klanten. Test dit met proefpersonen zodat je meerdere meningen verzameld en verwerk hun feedback. Dit kan je ook laten testen door verschillende bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Wat ook handig is om te weten is dat bezoekers in slechts 0,4 seconden de keuze maken of zij op je website blijven of niet. Wees je hier goed bewust van!

7.    Vertel duidelijk wat jouw bedrijf uniek maakt

Bezoekers zijn ongeduldig en willen geen hele verhalen lezen als het gaat om wat het bedrijf uniek maakt. Maak een overzichtelijke rubriek met daarin een paar punten die jouw bedrijf uniek maken. Zorg ook dat het bedrijf onderscheidend is van andere bedrijven in jouw sector. Je moet echt het verschil kunnen maken! Bij Level Eleven hebben wij bijvoorbeeld 11 pijlers oftewel 11 redenen om te kiezen voor Level Eleven. Voorbeelden hiervan zijn: 1. Een steiger voor de deur 2. Binnen 24 uur antwoord, 3. Perfect bereikbaar en zo nog 8 redenen om voor Level Eleven te kiezen. Nieuwsgierig? Volg onze Facebookpagina Level Eleven.

8.    Pas een ‘best practise’ toe

Een best practise is een manier om klanten te binden via een nieuwsbrief door ze iets aan te bieden wanneer zij zich hiervoor aanmelden. Hierdoor heb je meer kans op nieuwe klanten. Heb je bijvoorbeeld een fotografiebedrijf? Maak het bijvoorbeeld mogelijk om je in te kunnen schrijven voor de nieuwsbrief. Je kunt hier ook weer een actie aanhangen om dit aantrekkelijk te maken door bijvoorbeeld kans te maken op een gratis fotografie cursus. Hierdoor heb je dus nog meer kans dat mensen de echte fotografiecursus kopen en je meer klanten binnen haalt. Verder zou je ook iets kunnen toevoegen zoals: als je je nu aanmeldt voor de cursus fotografie krijg je 20% korting en hierdoor krijg je mond tot mond reclame!

 

Dat waren de 8 manieren om van een bezoeker, klanten te maken.

Wil je ook een keer een gratis Webinar bijwonen van Aartjan van Erkel? Dat kan via https://www.schrijvenvoorinternet.nl/gratis-trainingen

unnamed bafmetingen